Tom Knutsen – ildsjelen bak Melgesklubben i Norge

Vi har mye å takke Tom Knutsen for. Han har startet opp to (2) en-type klasser i Norge og vi er både stolte og glade for det pågangsmotet Tom har hatt. Les mer om hvordan det hele startet her.

Tom4

Redaksjonen har lenge ønsket å stille Tom Knutsen spørsmål vi aldri fikk tid til å spørre. Nå er det vinter og vi har nok av både tid og nysgjerrighet.

Navn og alder?
Tom B K Knutsen, hele 51 år gammel i mellomtiden

Hvor fikk du ideen til å starte First Class 8 klassen i fra?
Etter avsluttet norsk Admirals Cup satsing i 1989, gikk jeg 100% lei av alt som het handicapseiling og bestemte meg for KUN å ville seile entype. Admiral Cup 1989 ga
meg det endelige beviset for at Handicap seiling ikke kan bli annet enn dypt
urettferdig. I 1990 i Norge var det KUN FC-8 som fremsto som en båttype det
kunne satses på med tanke på å samle flest mulig for strikt entype seiling.
Jeg teamet opp med Morten Gaarud på hans FC-8 BREEZIN´ og utviklet denne
båten til å gjøre rimelig ”rent bord” til slutt i klassen. Vi ønsket å gå videre med en ny type strikt entype.

Hvilke båter stod det mellom i ditt valg av ny klasse i 1990?
11Meter, First Class 8 og Express

Hvorfor ble Melges 24 valgt da du ville starte en ny klasse etter FC8?
Flere designs ble vurdert og valget falt entydig på M24. Grunnen var ganske enkelt at vi ble totalt bergtatt av den fortreffelige og tilsynelatende meget raske designen i kombinasjon med en mengde detaljer. De uhyre smarte detaljene (outboard brønnen, bauspyd
løsningen, kjølkonstruksjonen m/kran, mast crane løsningen, totalvekten,
karbon mast, den meget store cockpiten, mulighetene for enkel biltransport
bak en normal personbil etc, etc) opplevde vi som en konsekvens av Buddy
Melges´ lange erfaring ikke minst som skipper i Americas Cup 1992.

Hvor mange år tok det før dere klarte å samle 20 båter til NM status i Melges 24?
3 år, mener jeg (= ny verdensrekord i Norge)

Hva var de største utfordringene i oppstart av Melges klassen?
Å få seilfolket til å skjønne dimensjonene av og mulighetene i den nye båttypen
M24 og derigjennom ”la seg rive med”.

Hva er dine absolutt største høydepunkt fra Melges årene?
I tillegg til egne prestasjoner, er det utvilsomt gleden over å se oppslutningen om
klassen i Norge og senere Sverige og selvfølgelig at dette parallelt også
skjedde internasjonalt. Jeg tok, sammen med Keith Musto, del i oppkoblingen
mot den internasjonale klasseklubbens første sponsor avtale med Glenfiddich
Whisky. Avtalen åpnet helt nye muligheter for vår klasse med tanke på
muligheter for rammer rundt de store internasjonale arrangementene.
Sponsorbeløpene fra Glenfiddich i mange-hundretusen-kroners-klassen ble opplevd som astronomiske i den sulteforede verden vi kom fra i FC-8.

Hva er ditt inntrykk av det internasjonale nivået i forhold til det norske?
Det norske nivået har i alle år ligget internasjonalt høyt. Noen utenlendinger har mer penger/sponsorships enn oss og derigjennom tid. Dette gir resultater.

Hva er ditt tips til dagens styre i Melges klubben?
Som vi gjorde i ”min tid”: sats på bredden og holdt et våkent øye på alltid å ha et godt
sosialt tilbud. Dette krever ofte mye av en klasse, men gir også tilsvarende uttelling.

Hvem blir det første norske laget til å vinne et EM eller VM?
Det hadde vært moro om det kunne bli et av de nye, yngre lagene som nå dukker opp i
klassen. Her er det tydeligvis flere meget gode seilere, som med et par ӌr
på baken” i klassen, har alle muligheter for å nå til topps.

Hvorfor valgte du å trekke deg ut fra Melges seiling og styret?
Min grunn for å sette sluttstrek for M24 seilingen lå på 3 nivåer:

1) at jeg passerte 50 og ikke kunne late som jeg var 18 lenger, selv om
alderen i seg selv ikke på noen måte satte en stopper for min videre
aktivitet. M24 kan man seile til man blir 65!

2) at jeg selv ønsket å bruke mer tid på mine 2 sønner på 7 hhv 13 år.

3) at jeg fikk sjansen til å ”pay back” til KNS etter å ha ”brukt” av
klubbens tilbud siden slutten av 60-årene. I mine perioder med å bygge opp
FC-8 og M24 klassene, kom behovet for nytenkning innen seilsporten tidlig
for en dag. Jeg ønsket å ville gi mitt bidrag til den påkrevde omstruktureringen av
KNS for å forbli landets ypperste seilforening i form av regattatilbud, kompetanse og oppbyggingen av de yngre årsklassene.

Hva er ditt bidrag til seilsporten i dag?
Jeg leder i dag Sportskomiteen i Styret i KNS, sitter i Utbyggingskomiteen
for det nye Seilsenteret på Ulabrand/Bygdøy og har lagt grunnlaget for
oppstarten av kjempesuksessen KNS Brettskole på Ulabrand.

Uten det nye Seilsport senteret og uten en profesjonell kraft til å lede og
strukturere arbeidet her, ser jeg ingen lys fremtid for foreningen eller
seilsporten i Indre Oslofjord. Men på disse feltene kan jeg love M24
seilerne at det skjer mer enn dere får inntrykk av!

Tom2

Hjertelig tusen takk for alt du har gjort Tom og for at vi i dag seiler i den beste klassen!

Styret og redaksjonen

Posted in Uncategorized.

Leave a Reply