“Norwegian Steam” er klar i Sydney

Eivind Astrup har seilt Farr 40 i fire (4) sesonger og har ambisjoner om å kjempe om edelt metall i VM i Sydney.

Eivind Astrup som er medeier og medlem av Team Lek syndikatet (NOR 506) har de fire (4) siste sesongene satset friskt i Farr 40 klassen. I denne spennende klassen tilsier klassereglene at det er eier som rorer. Mannskapsvekten skal ikke overstige 760 kg og rormannen har fått tildelt egne 95 kg i regelverket.

Eivind har prøvd mange norske seilere som mannskap og har denne gangen tatt med seg ett lag som tidligere har gjort det bra sammen. Fra Melges miljøet har Astrup med seg Hermann Horn Johannessen, Espen Stokkeland og Trond Solli-Sæther.
Norwegian Steam har tidligere fått de beste plasseringene under mye vind.

Trond Solli- Sæther kan fortelle at det de siste dagene har vært svært varmt og at treningsøktene har vært positive. Astrup har valgt å leie inn Chris Law som trener og de håper med dette at forberedelsene blir optimale. Treningsracene går mellom 24 – 26 februar og VM starter 1.mars.

Vil du følge racene kan du benytte deg av disse linkene:

www.farr40.org

www.regattanews.com
Boat_Farr40_Norway

5 spørsmål – 5 rormenn

Vi har stilt de samme spørsmålene til fem ulike rormenn. I dag er det den lovende og smilende rormannen fra NOR-374 som har hjulpet oss med svarene – Bjørn Mørland Pedersen.

1)Hva gjør Melges 24 så morsom å seile?
Melges 24 er en ekstremt morsom båt å seile på grunn av at den er krevende,
utfordrene og ikke minst rask og spenstig. Noe som i tillegg er med på å gjøre båten
morsom er det høye konkurransenivået i klassen, både nasjonalt og internasjonalt.
Her får man prøvd seg mot noen av verdens beste seilere enten det er i VM eller
onsdagsseilaser i Bundefjorden. Et meget sosialt og hyggelig miljø blant Melges
seilerne bidrar også til å forsterke totalopplevelsen av å seile denne båten.

2)Hva er de sterkeste egenskapene til ditt Melges lag?
De sterkeste egenskapene til vårt lag må være vinnerinstinkt og vilje. Dette er
selvfølgelig blandet sammen med en god dose humor og glede ved det å være ute på
vannet og konkurrere. I tillegg har vi i år vært flinke til å holde fokus på det vi
kan og vi har vært inneforstått med svakhetene. Det viktigste for NOR-374 er å ha det
moro og det er alltid ekstra moro når det går fort.

3)Hva er viktig for dere i forberedelse før ett større event?
Det som er viktig for oss i forberedelsene til et større arrangement er i
hovedsak logistikk i forhold til at vi aldri har bil (latter). Ellers fant vi ut i
VM i år at det å være flinke til å ha nok vann og sjokolade med ombord var
essensielt. Det å ha en seriøs målsetning har vi også jobbet endel med og funnet ut
at det er viktig å sette seg mål det er mulig å nå.

4)Hva er dine personlige tips til nye Melges eiere i den første sesongen?
Mitt heteste personlige tips er soleklart: timer på vannet! Det er viktig å lære
seg båten å kjenne, hvordan den akkselererer og stopper og hvordan den oppfører seg i
bølger i forhold til flatt vann osv. Ellers tror jeg det er viktig og satse på å
bruke penger på gode seil. Har man det er alt så mye lettere og opplevelsen blir
bedre. Til slutt tror jeg det er viktig å suge til seg all informasjon man kan fra
erfarne ringrever i klassen. Spør om alt!

5)Hvem tror du vinner Hankø og NM i 2005 sesongen hvis det ikke blir dere?
Jeg kan ikke se hvem andre som skulle klare å ta fra oss seieren der (voldsom latter).
(les: målsetninger som er det er mulig å nå)

Student og eier av sin egen Melges – 24

Det er en myte at det er dyrt å seile Melges 24. Samtalen med Carsten Hopstock gir oss bevis på at alle kan være med å seile denne flotte en-type båt til en billig penge.

1. Etter en utrolig sesong hvor dere virkelig har vist at dere er har
taklet overgangen til Melges, hva er høydepunktet fra sesongen 2004?

Regattamessig var helt klart høydepunktet VM i Sverige. Vi hadde få timer sammen i
båten, og hadde ikke satt oss noe høyt mål. Etter de første dagene begynte vi å
skjønne at det gikk an å henge med “de store gutta” og det var gøy. Utover dette
var sommeren et eneste stort høydepunkt. Vi hadde mange morsomme opplevelser i
Melgesen med alt fra kuling, reker, piker, vin og sang.

2. Dere er en gjeng unge lovende seilere som fortsatt er studerende. Var
det litt skremmende å kjøpe en egen Melges uten fast jobb?

Da vi begynte å tenke på det virket det litt vanskelig. Etter det vi hadde hørt
var de fleste seilerne i klassen eldre enn oss, og de fleste hadde fast inntekt.
Vi trodde helt klart den økonomiske barriern for å komme inn i klassen var større
enn det den var.

3. Hvordan har dere finansiert deres satsning og hvor mye må dere betale
per hode i måneden?

Vi er fire kompiser som har kjøpt båten sammen. Hver enkelt skaffet femti tusen til
prosjektet. Per hode har vi kostnader på litt over kr 900 i måneden.

4.Er det noen uforutsette kostnader dere ikke vil tåle eller dekker
forsikringen alt?

Så langt har vi ikke hatt noen store uforutsette kostnader. Forsikringen dekker
eventuell utstyrs ødleggelse.

5. Hva er din anbefaling til andre unge lovende seilere i samme situasjon?

Som student er det ikke noe problem å håndtere de utgiftene et Melges kjøp
medfører. Laget kan selv velge hvilket nivå det ønsker å legge satsningen på. Man
trenger ikke å ha store reisebudsjetter for å ha det moro. Hver onsdag kan man
fighte mot båter som holder verdensklasse.

6. Hva er målsetningen for laget i sesong nummer to(2)?

Vinne.

Philippe Kahn starter nytt firma – Fullpower Tech. Inc

Vi har mange originale karakterer i Melgesflåten internasjonalt. Philippe Kahn er en av dem og nå starter han nytt firma. Les mer om ham og hans firma i pressemeldingen vi har klippet inn i denne artikkelen.

As the dust settles around VeriSign Inc.’s $270 million acquisition of picture-messaging company LightSurf Technologies Inc., wireless entrepreneurs and LightSurf founders Philippe Kahn and Sonia Lee are already gearing up to launch their next venture: Fullpower Technologies Inc.

And if Kahn’s and Lee’s track record offers any indication, Fullpower should be a multimillion-dollar success.

The Silicon Valley pioneers have been a driving force behind three major software companies, each of which has been valued in the nine-figure range. In 1982, Kahn founded software vendor Borland, and over the course of his 12-year stint with the company, he managed to take Borland public and challenge the giants of the computer software world. In 1994, Kahn and his wife, Lee, founded synchronization company Starfish Software, which sold technology that allowed users to share information between a phone and a computer. The couple sold the company in 1998 to Motorola Inc. for $200 million. That same year they founded LightSurf.

Now, just a month after VeriSign announced plans to acquire LightSurf, Kahn and Lee again are casting their eyes to the horizon with Fullpower.

However, there is little information available about Fullpower’s business. The company has a Web site that promises a public launch Feb. 15, 2007. Kahn remained tight-lipped on the venture.

“The company is focused on the convergence of life-sciences and wireless,” he wrote in response to questions from RCR Wireless News. “That’s a bit of science fiction and a lot of science. That’s a future that Fullpower is inventing.

“In 1997, when we showed the first prototype of the camera phone, some people were skeptical. Now camera phones are everywhere around the world. We have a pretty good idea of what happens next, but unfortunately because of competitive reasons, we can’t discuss it publicly yet. We’re in the business of inventing the future.”

In an essay dated 2004 posted on the company’s Web site, Kahn hinted that Fullpower could be involved in areas outside the commercial wireless mass market. He described the communications of the future as pervasive.

“‘Pervasive communications’ is global and universal and focused on simplifying our daily lives,” Kahn wrote. “Pervasive communications will not only change our daily lives but will revolutionize medicine, biotechnology, healthcare and science in more ways than we can imagine today. A very good thing!”

Whatever the company’s goals, Fullpower likely will target a nascent but potentially explosive area of the wireless industry. Although Borland is mainly a computer software vendor, both Starfish and LightSurf are focused on developing areas of the wireless industry. Starfish’s synchronization technology was an acknowledgement of the convergence of mobile phones and computers, and LightSurf was founded on the idea that camera phones would take the industry by storm. Indeed, the massive success of the camera-phone business has taken even camera-phone proponent Kahn somewhat by surprise. Interestingly, Kahn initially shared his vision on the camera-phone market with Motorola just as the company was acquiring Starfish. Motorola at the time was working on a prototype camera phone. Motorola eventually scrapped its camera-phone project-thus missing the first wave of the camera-phone revolution-but the company did invest in Kahn’s startup LightSurf.

In response to RCR Wireless News questions, Kahn offered little in the way of insight in the industry, mainly citing competitive concerns. He did say that the industry remains overly focused on technology rather than consumer services, and that the ubiquity of the mobile phone offers a staggering array of opportunities for the entrepreneur.

“The future for the mobile phone is much more than a mobile phone!” Kahn wrote. “It is becoming a `universal visual communicator.’ Everyone on the planet will eventually get one, which is amazing!”

Aside from their work on the frontiers of the wireless industry, Kahn and Lee also operate a philanthropic organization. The Lee-Kahn Foundation supports educational, artistic and environmental efforts. The couple and their four children also enjoy sailing, classical and Jazz music, as well as surfing and snowboarding, Nordic freestyle skiing and yoga.

Seilbekledning

På kalde dager hvor det er vått og mye vind vil de som har kledd seg best holde ut lengre mht fokus og boathandling. Her kommer noen tips på hvordan kle seg riktig fra Benn Bergshaven som tidligere jobbet på Bull Ski og Kajakk og Oslo Flaggfabrikk.

1. Melges seilere er som oftest utsatt for vind, vann og kulde. Hvordan
skal man kle seg lagvis men samtidig klare å oppholde en komfortabel
bevegelsefrihet?

Vi begynner med super undertøy vilket merke velger dere selv dette er
plagg som skal transportere fuktighet vekk fra kroppen. To varianter som
brukes mye er fra Helly Hansen. Den første består av kunstfiber og den andre
er blandet med ull. Her må du tenke varmt eller kaldt vær og regulere deretter.
Det samme gjelder også bukser i samme kategori.

Utenpå superundertøyet ville jeg ha valgt en tynn fleece. Bena er ikke der
man fryser mest så her vil det i de fleste tilfeller holde med
superundertøy buksa.

Så til bekledningen som skal ta støyten for vær og vind samt vann. Det
finns mange bra merker og modeller av seilbeklednindg men her vil jeg anbefale
ett sett fra Musto. Jakken er av modell smokk og har gore-tex membran jakken
har også strech partier der man for mest mulig bevegelses frihet, buksene er
av samme membran og heter salopette dette er en bukse som går høyt over
brystet og ryggen og vil derfor dekke bra mot sjøsprut selv om jakken ikke
benyttes.
Man må huske at alle er forskjellige og liker ulike typer med bekledning men
i Melges seiling ville jeg ha valgt klær som ikke er i veien og dermed litt
krops tilpasset og som minst mulig kan henge seg opp i utstyret ombord.

2. På varme dager har det ettherhvert blitt et økende behov for å ha lett
bekledning som beskytter mot solen (uv stråling) men samtidig er smidig og ikke for varme. Hva anbefaler du?

Her vil jeg anbefalle den nye shortsen til Henrry Lloyd husker ikke
navnet på den tror den kom sommeren 2003. Til overkroppen ville jeg anbefalt
en licra trøye se på et bilde av Siren Sundby så vil du kunne se hva jeg
mene. Det et et plagg som surfere begynte med og grunn til det er at sømmene
er syd på vranga slik at de skulle ungå å få gnagsår når de lå på brettet og
padlet.

3. I melges bruker vi enten neopren-sko eller tekniske seilsko.
a) Hvordan skal man best vaske neopren sko?

Ferskvann har ikke noe bedre forslag. Det er også så vitt jeg vet det som
holder en varmest på bena om man blir våt. De er ikke noe spesielt
behagelige om det er tørt og varmt.

b) Hvordan skal man få de tekniske skoene til å bli varmere når de har
blitt våte? Finnes det noen bra sokker?

Der kommet noen drenerende sko fra HH de heter hydrator w2 de
var jeg fornøyd med selv. Selv om de ble våte klarte jeg å holde på varmen
barbeint det har nok sin forklaring fordi i skoen har de lagt inn noe
neopren. Rock port kommer også med en videreføring av sin drenerende
sko denne har jeg kun sett men ikke prøvd. Den ser veldig bra ut og er utrolig
lett. Fargene er også veldig spreke. Det viktigste her er at de har gode
antiskli egenskaper og det er Rockport kjent for.

Sokker på varme dager kan jeg anbefalle tekniske sokker selv bruker jeg
sykkel sokker da de er lette, behagelige, tørker fort og så de veldig liten plass.

På våte kalde dager vil jeg anbefalle Ulvang her har man tre alternativer
tynne, middels, og grove, middels passer i de fleste skoene og grove er fine
til for eks. støvler eller på ski.

4) Det er vinter og snart ferie. Hvordan skal man kle seg til fjells?

Her gjelder det å kle seg på sammme måte start alltid med super undertøy
og bygg lagvis. Det er bedre med fire tynne lag en to tykke. Det er da lettere å
regulere kroppstemperaturen noe som er viktig på fjellet. Skal man gå langt
dvs 5-6 timer ville jeg ha tatt med superundertøy til skift halveis. Noen
svetter mere enn andre og har da ulike behov. Jakke og bukse bør være lett pustende og
selfvfølgelig vind og vanntette. Mye bra her også Bergans, Northface og Mammut
er verdt å prøve.

Er det snakk om langrensturer med veldig høy intensitet så brukes det mere
tekniske plagg for at du skal få oversikt over det ville jeg ha anbefalt at
du tar turen innom Bull Ski og Kajakk. Du kan spørre etter Lars Thronsen han sitter også inne med mye bra kunskap om ski bekledning. Hils fra meg.

Ta også gjerne turen innom Oslo Flaggfabrikk de har det beste utvalget av seiltøy
i Norge tør jeg påstå og god service også. Her kan du snakke med Jeanette
Eriksen butikk ansvarlig eller Nils Gjedde-Dahl.

Husk sjøen for alle der har de kjempe stand og godt utvalg.

Håper dere for en riktig god seilsesong 2005 og en riktig god tur til fjells

Harald og Jens oppsummerer Key West Race Week 2005

Grunnet familieforøkelse ble det ikke tradisjonen tro Key West på familien Nergaard i år. Jens Wathne og Harald Blom Bakke representerte de norske fargene i hver sin båt.

Jens Wathne fikk tilbud om å seile sammen Jeff Wittenberg som nylig hadde kjøpt seg Melges. På mange måter ble dette en hyggelig tur for Jens hvor han fikk muligheten til å rore og Jeff fikk skrudd sammen båten samt trimmet den med kyndig norsk veiledning. Som Jens forklarte uteble de helt store plasseringene men de glimtet til i noen race og større var ikke målsetningene. De ble tilslutt nummer 48.

Harald Blom Bakke kan fortelle på telefonen at årets uke var litt kaldere og med mye vind de første dagene ble det litt mye armer og bein. Harald seilte sammen med eier Ingmar Sunstedt i SBAB og etterhvert som laget ble bedre kjent med hverandre kom også de gode plasseringene. Med dårligst plassering nummer 31 og beste andre (2) plass, endte dette skandinaviske laget på en 15 plass sammenlagt. Micke Lindkvist roret for laget og han seilte bla. sammen med Team Lek i sesongen 2003. Harald er fast mannskap ombord i Team Baghdad.

En smilende glad Harald

Harald_B_B

Jens_w_2
Vi kan legge til at Lars Horn Johannessen og Peter Hauff seilte 5,5m i Australia og ble tilslutt nummer 6.

Vil du lese mer om Jens Wathne og hans lag kan du klikke deg inn på www.partygirl.no

5 spørsmål – 5 rormenn

Vi har stilt de samme spørsmålene til fem ulike rormenn. I dag er landets mest sympatiske bergenser som har hjulpet oss med svarene – Geir Dahl Andersen

gda

1)Hva gjør Melges 24 så morsom å seile?

Veldig bra konkurranse, jevne og morsomme regattaer. Spennende båt med
stort fartspotensiale og god respons på trimming.

2)Hva er de sterkeste egenskapene til ditt Melges lag?

Vi utfyller hverandre bra og ikke minst har vi det MORO når vi seiler
sammen.

3)Hva er viktig for dere i forberedelse før ett større event?

Det er viktig for oss å ha brukt tid på å gjennomgå det kommende
arrangementet og planlagt hvem som har ansvaret for de ulike tingene som
skal være på plass før vi skal seile. Når vi kommer til et stevne ønsker vi
i størst mulig grad å “være klar til start” og mest mulig “selvhjulpen”.

4)Hva er dine personlige tips til nye Melges eiere i den første sesongen?

Seil mest mulig. Spesifiser arbeidsoppgavene til alle 4 (evt.5) ombord i
alle faser av en regatta (da er det også lettere å få inn en “stand in”) og
fremfor alt prat og spør og grav med de etablerte i klassen (det tar lengre
tid å finne opp hjulet på nytt)

5)Hvem tror du vinner Hankø og NM i 2005 sesongen hvis det ikke blir dere?

Her er det vel flere sterke kandidater. “Siste Stein” er vel en “hot”
kandidat etter 2004 sesongen, men jeg er sikker på at det er mange lag som
vil blande seg inn i kampen.

Hørt på brygga!

Hva har skjedd siden sist? Vår faste spalte tar opp saker og hendelser fra fjern og nær.

Brygge

Avdelingen for fødsler;

Rett før jul fikk vi den gledelige nyheten om at ‘Koffer’ Spone og Gry fødte en datter. Barnet skal hete Karmen.

Avdelingen for single;

I avdelingen for single har det skjedd mye. Redaksjonen er kjent med at det skjer mye på dette området når sol,sommer og seilsesongen nærmer seg men vi synes det var vel tidlig i år. Den varme vinteren må nok ta på seg skylden for at aktivitetsnivået er tidlig aktivt i år. Her kommer de innrapporterte bevegelsene;

Henning Astrup er single og har begynt på stupekurs. Vi forventer at festene på Hankø skal bli enda villere i år og med dette er nabovarsel for hele sesongen overbrakt familien Kristian Nergaard.

Bjørn Mørland Pedersen er single og dette er nå endelig bekreftet. Eivind Mellebye holder Bjørn med mannskap som favoritter til NM og Hankø Race Week og dette kan være grunnen til at det nå innad i laget settes mere krefter og et mere nøyaktig fokus på sommeren.

Ett av Hennings mange vellykede stup i sesongen 2004

Img_7644

Kultur;

Christen Horn Johannessen er med i oppsettingen av musikalen ‘Oliver’ i Sandvika. Vår utsendte medarbeider Lars H. Johannessen synes storebror gjorde en bra jobb og anbefaler stykket til alle barn og voksne. Dette er en gripende historie om den foreldreløse Oliver og hans reise mot et bedre liv. Stykket er satt opp til 06.februar.