Siste frist for påmelding i dag!

Husk at påmeldingen til årets Musto Ski Yachting går ut i dag 11.april.

Invitasjon
Musto Ski-Yachting 2005

Skisesongen er på hell og seilsesongen står for døren.
Musto Ski-Yachting nærmer seg, og i år er også First Class 8 med.

PROGRAM:

Torsdag 14. april: Obligatorisk registrering og sjøsetting på Dronningen
kl. 17.00.
Fredag 15. april: Slalomrenn i Tryvannskleiva, fremmøte kl. 16.00, start
kl. 17.00
m/ påfølgende afterski på Odeon bar i Hegdehaugsveien.

Lørdag 16. april: Varselsignal for første seilas kl. 12.00 ved Nakholmstein. Se for øvrig seilingsbestemmelsene som blir utlevert på torsdag 14. april ved registrering.

Lørdag 16. april: Kl.19:30 Sesong-åpningsfest med premieutdeling på Roklubben i Huk Aveny.

Kontingent: 850,- pr. lag. Betales til konto 9041.06.52527
Festdeltagelse kr. 400,- pr. person. (bet. på festen)

ALLE DELTAGERNE FÅR UTDELT MAT PÅ VANNET!

Festen blir i år som i fjor holdt på Roklubben i maritime omgivelser og vi anbefaler alle å ta med seg kone, kjæreste, venner etc. eller respektive sponsorer på festen. Målet er at flere blir kjent med det hyggelige miljøet vi representerer. Festen betales på Roklubben. Dette betales cash – ta med kontanter.

Påmelding sendes pr. mail til: nhauff@start.no eller f_elter@hotmail.com
ASAP eller innen mandag 11. april!

Det seiles i Melges 24 og First Class 8.

Påmeldingen må inneholde følgende: Teamnavn, Seilnummer, Navn på deltagerne på laget, og
Navn på de som skal være med på festen

Invitasjonen ligger også lagret i Dokumentarkivet

5 spørsmål – 5 rormenn

Vi har stilt de samme spørsmålene til fem ulike rormenn. I dag er Eivind Melleby fra “Siste Stein” som har hjulpet oss med svarene.

MellebyX

1)Hva gjør Melges 24 så morsom å seile?
Melges 24 er en relativ enkel båt uten altfor mye mekk, selv om noen liker å mekke mer enn andre. Dermed kan man konsentrere seg mer om seilingen. Spesielt er det morsomt å seile når man får til farten slik vi har hatt i 2004. Nesten litt for mye av det gode. Jeg tror det fort kan endres, hvis eller når de andre båtene får mer fart i kjerra.

Klassen er fin her i Norge med flere gode lag som alltid er på hugget. Det gir utfordringer som er morsomme.

2)Hva er de sterkeste egenskapene til ditt Melges lag?
Laget i 366 i år har vært helt topp. Først og fremst så er de fantastiske til å henge. Tunge og henger som guder. Da går det fort. I tillegg kan jeg ikke huske (kan hende jeg har selektiv hukommelse) at vi har hatt en eneste ”fuck up” denne sesongen bortsett fra litt overvektig mannskap en gang. OOOps. Tusen takk for det!!

Ellers så har vi hatt en bra kommunikasjon i båten og med 5 om bord kan vi ha mer fokus ut av båten som gir det taktiske og strategiske overskuddet. Smålars og HOK har igjen vist seg som noen av de aller beste seilerne man kan ha med seg. Til slutt vil jeg si at HOKs ustoppelige positive tone og hissige tilrop om ”Kjør farten din” har vært bra. Det gir fokus. For meg som rormann har det vært betryggende å kunne konsentrere meg om fart når de andre er flinke til å finne veien sammen og jobbe som et skikkelig team. Alle som en.

3)Hva er viktig for dere i forberedelse før ett større event?
Fokus på hva som er viktig. Det er viktig å være komfortabel med sine forberedelser. Ikke gjøre store endringer rett i forkant, men stole på at det nå er slik det skal være. Jobbe med det som betyr noe og som gir den rette selvtilliten i laget. I VM var det å peppe oss selv på at farten var god. Finner vi nå veien, blir dette bra. Derfor la vi ned mye tid i måling av strøm og diskusjoner rundt baneforhold. GOD STEMNING og SELVTILLIT!

4)Hva er dine personlige tips til nye Melges eiere i den første sesongen?
Som ellers i seiling er det viktig med fart. Det tekniske læres fort. Det er litt intensiv trening en 2-3 dager på våren. Så må man finne farten.

Jeg tror nå, i etterkant av våre erfaringer med fart i sesongen 2004 at hovedgrunnen til vår, til tider overlegne fart, er at vi tør å legge mer fart på. Det vil si at vi seiler lavere med mer og jevnere trykk i børsa. Dette merket vi spesielt i NM rett etter VM hvor vi tidvis måtte pine mye for å holde posisjonen. Helt ulikt det vi opplevde i VM hvor alle toppbåtene seilte lavt og fort.

Prøv å finne krengevinkelen som virker bra og jobb med å holde den konstant. Trimming av akterstag og løygang er viktig. Viktigere enn å skru rigg. Finner man balansen – så får man farten. Med fart er alt enkelt. ”Speed makes you a tacktical genius”.

5)Hvem tror du vinner Hankø og NM i 2005 sesongen hvis det ikke blir dere?
Jeg setter en knapp på NOR-374 med Bjørn Mørland Pedersen bak spakene. Det løsnet for gutta i VM, men fikk smake det litt i NM. Neste sesong kan de få stabilisert seg litt mer og utfordrer de mer etablerte. Det er bra. Da må man skjerpe seg.