IMCA aktivitet i 2004

International Melges 24 Class Association (IMCA) er den internasjonale klasseklubb for Melges 24. Den har bl.a. som oppgave å sørge for at det årlig blir avholdt internasjonale mesterskap i klassen. Videre har IMCA som oppgave å ajourholde våre klasseregler og ta vare på våre interesser overfor ISAF. IMCA holder orden på internasjonale terminlister og rankinger og mye annet. Av vår medlemskontingent går GBP 50 pr. båt videre til IMCA. På IMCA’s hjemmeside www.melges24.com finner du mye interessant informasjon.

Nils

I tillegg til å være formann i Melges Norway er jeg også viseformann i IMCA. I den posisjon får jeg endel informasjon som jeg skal forsøke å bringe videre. Formann i IMCA er Henri Samuel fra Frankrike.

Europaranking 2005 inkluderer i tillegg til EM og nasjonale mesterskap også to regattaer i Frankrike (SNIM og Novembre a Hyeres) og en i Italia (Torbole Week). Det er enighet om at disse store regattaene skal være med i rankingen, men det har vært diskusjoner om hvordan rankingen skal regnes ut. Hvordan det vil bli er ennå uklart. Det har også vært diskutert om poengene skal følge båt, eier eller rormann.

Også når det gjelder mesterskap er det diskusjon om tittelen skal gå til rormann, eier eller hele laget. Vi mener selvsagt at hele laget skal få tittel selv om media og omverden forøvrig vanligvis fester seg kun ved rormannen. Det er også diskusjon om hvordan vi skal klassifisere Corinthian Sailors (ikke profesjonelle seilere).

VM 2005 skal gå i Key Largo, Florida, og VM 2006 i Hyeres, Frankrike. VM 2007 vil sansynligvis gå i Santa Cruz, California. EM 2005 går Torquay, England. EM arrangeres hvert annet år når VM går i USA. Mesterskap for 2007 blir fastlagt på IMCA’s årsmøte (AGM) til sommeren. IMCA vil i fremtiden legge enda større vekt på å få kvalifiserte arrangører til våre mesterskap.

Hvert år utgir IMCA en Yearbook. Denne inneholder mye inetressant stoff, og vi sender den til alle medlemmer i Norge. IMCA legger stor vekt på at hjemmesidene skal være oppdatert til enhver tid. Vi mener at dette er den beste måten å informere våre medlemmer.

Vår fine sportsbåt har bra utbredelse i Norge, Finland og Sverige. I år har det vært interesse i Danmark, og vi håper at klassen etterhvert vil slå rot der. De mangler en båt av type Melges 24 i Danmark.

Fort tiden bygges Melges 24 hos Melges Boat Works i USA og Devoti Sailing i England. Devoti begynte bygging i 2003, og båtene derfra holder høy kvalitet. Melges 24 er dessverre en forholdsvis dyr båt å bygge, og det arbeides derfor stadig for å finne frem til rimeligere løsninger som ikke vil forringe kvaliteten. Det har vært gjort undersøkelser for å finne frem til en rimeligere masteløsning uten at dette foreløpig har ført til noen endring.

I klassereglene har det vært minimale endringer i 2004. Ajourførte regler finner du på IMCA’s hjemmeside. 2004 var det første året vi kunne seile med Kevlar seil. Denne endringen må sies å ha vært vellykket.

IMCA gjennomført i 2004 en stor spørreundersøkelse. Denne ga mye nyttig informasjon. Resultatene av denne undersøkelse finner du på hjemmesiden.

Oslo, 27. desember 2004

Nils Hauff

5 spørsmål – 5 rormenn

Vi har stilt de samme spørsmålene til fem ulike rormenn. I dag er det vår “syvende far” i klubben Nils Nordenstrøm (70) som har hjulpet oss med svarene.

IMG_0791_nilsn

Hva gjør Melges 24 så morsom å seile?
Det viktigste er at det er høyt nivå på konkurrentene i klassen. Dessuten
er det en båt som er meget morsom å seile. Den er relativt enkel å håndtere,
selv for en pensjonist, men det kreves en god del trimming og trening for å
oppnå toppfart.

Hva er de sterkeste egenskapene til ditt Melges lag?
Vi står på, selv om vi ikke har den kontinuitet i mannskap, den
treningsmengde og det utstyr som vi burde ha, og det gir resultater. I 2001
var vi nr 17 på rankingen, og i 2004 var vi nr 6.

Hva er viktig for dere i forberedelse før ett større event?
At alt på båten fungerer, at overflaten på skrog, kjøl og ror er OK, at
vi får trent boathandling sammen og at vi skal unngå tidligere mistak.

Hva er dine personlige tips til nye Melges eiere i den første sesongen?
Les trimtipsene på webben, snakk med og se på erfarne Melges-seilere, ha
mest mulig kontinuerlig mannskap, tren boathandling (toppmerke, bunnmerke,
rulleslag og rullejibb) og forsøk å få trent på båtfart mot andre Melgeser.
Du får ikke høyde på kryssen hvis du ikke seiler fort. Hvis du syns at nye
seil er dyrt så er det en masse gode brukte seil på markedet. Les
kappseilings- og klassereglerne og forsøk å unngå vanskelige båt mot båt
situasjoner. Sett alltid opp Gennakeren før start, slik at du vet at den er
riktig satt.

Hvem tror du vinner Hankø og NM i 2005 sesongen hvis det ikke blir dere?
Siste Stein, Lek eller Fruen Maren.

IMG_2254_nilsn

Hørt på brygga!

Hva har skjedd siden sist? Vår faste spalte tar opp saker og hendelser fra fjern og nær.

Vi begynner med vår etterhvert nokså aktive avdeling nemlig fødsler:

I Haugesund har det skjedd mye: Jørgen fikk en datter 29.november og fra før visste vi at Jens fikk en datter i mars. Grattis gutta!
Fra North loftet har vi ikke hørt noe nytt men vi alle skvatt da Koffers telefon ringte på Hilarios forrige onsdag
Karl-Petter Finne fra Betty Ford-laget fikk også en jente for 6 uker siden. Han har en gutt fra før.
Vi legger ved et søtt bilde og vet nå at det er Fru Spone og Fru Nilsson som fortsatt venter.

Tre flotte gravide seilerjenter

gravideeX

Norske seilere i utlandet:

I skrivende stund vet redaksjonen kun om en som skal til Key West og det er Jens Wathne. Han skal seile Mum 30 sammen med et amerikansk lag. Pernille og Lars HJ drar til Australia i romjulen der Lars skal seile 5,5m under Gullpokalen og VM. Sjekk webside for mere informasjon www.5point5.org
Hans Fæste sendte oss en kort rapport der han skrev at de nærmet seg Las Palmas. Hans er hjemme til Jul og da har han vært 2 måneder på familietur.

Fra kontoret:

Som vi alle vet fra før er det viktig med ordentlig komfort når Stian Rørvik skal jobbe eller seile. Han har nå flyttet sitt kontor i samme bedrift til et lyst hjørne med mere utsikt. Motivasjonen og salget har steget betraktelig og Stian bekrefter for redaksjonen at det er godt å være Stian igjen.

Stian2
Stian er i julehumør

Tom Knutsen – ildsjelen bak Melgesklubben i Norge

Vi har mye å takke Tom Knutsen for. Han har startet opp to (2) en-type klasser i Norge og vi er både stolte og glade for det pågangsmotet Tom har hatt. Les mer om hvordan det hele startet her.

Tom4

Redaksjonen har lenge ønsket å stille Tom Knutsen spørsmål vi aldri fikk tid til å spørre. Nå er det vinter og vi har nok av både tid og nysgjerrighet.

Navn og alder?
Tom B K Knutsen, hele 51 år gammel i mellomtiden

Hvor fikk du ideen til å starte First Class 8 klassen i fra?
Etter avsluttet norsk Admirals Cup satsing i 1989, gikk jeg 100% lei av alt som het handicapseiling og bestemte meg for KUN å ville seile entype. Admiral Cup 1989 ga
meg det endelige beviset for at Handicap seiling ikke kan bli annet enn dypt
urettferdig. I 1990 i Norge var det KUN FC-8 som fremsto som en båttype det
kunne satses på med tanke på å samle flest mulig for strikt entype seiling.
Jeg teamet opp med Morten Gaarud på hans FC-8 BREEZIN´ og utviklet denne
båten til å gjøre rimelig ”rent bord” til slutt i klassen. Vi ønsket å gå videre med en ny type strikt entype.

Hvilke båter stod det mellom i ditt valg av ny klasse i 1990?
11Meter, First Class 8 og Express

Hvorfor ble Melges 24 valgt da du ville starte en ny klasse etter FC8?
Flere designs ble vurdert og valget falt entydig på M24. Grunnen var ganske enkelt at vi ble totalt bergtatt av den fortreffelige og tilsynelatende meget raske designen i kombinasjon med en mengde detaljer. De uhyre smarte detaljene (outboard brønnen, bauspyd
løsningen, kjølkonstruksjonen m/kran, mast crane løsningen, totalvekten,
karbon mast, den meget store cockpiten, mulighetene for enkel biltransport
bak en normal personbil etc, etc) opplevde vi som en konsekvens av Buddy
Melges´ lange erfaring ikke minst som skipper i Americas Cup 1992.

Hvor mange år tok det før dere klarte å samle 20 båter til NM status i Melges 24?
3 år, mener jeg (= ny verdensrekord i Norge)

Hva var de største utfordringene i oppstart av Melges klassen?
Å få seilfolket til å skjønne dimensjonene av og mulighetene i den nye båttypen
M24 og derigjennom ”la seg rive med”.

Hva er dine absolutt største høydepunkt fra Melges årene?
I tillegg til egne prestasjoner, er det utvilsomt gleden over å se oppslutningen om
klassen i Norge og senere Sverige og selvfølgelig at dette parallelt også
skjedde internasjonalt. Jeg tok, sammen med Keith Musto, del i oppkoblingen
mot den internasjonale klasseklubbens første sponsor avtale med Glenfiddich
Whisky. Avtalen åpnet helt nye muligheter for vår klasse med tanke på
muligheter for rammer rundt de store internasjonale arrangementene.
Sponsorbeløpene fra Glenfiddich i mange-hundretusen-kroners-klassen ble opplevd som astronomiske i den sulteforede verden vi kom fra i FC-8.

Hva er ditt inntrykk av det internasjonale nivået i forhold til det norske?
Det norske nivået har i alle år ligget internasjonalt høyt. Noen utenlendinger har mer penger/sponsorships enn oss og derigjennom tid. Dette gir resultater.

Hva er ditt tips til dagens styre i Melges klubben?
Som vi gjorde i ”min tid”: sats på bredden og holdt et våkent øye på alltid å ha et godt
sosialt tilbud. Dette krever ofte mye av en klasse, men gir også tilsvarende uttelling.

Hvem blir det første norske laget til å vinne et EM eller VM?
Det hadde vært moro om det kunne bli et av de nye, yngre lagene som nå dukker opp i
klassen. Her er det tydeligvis flere meget gode seilere, som med et par ӌr
på baken” i klassen, har alle muligheter for å nå til topps.

Hvorfor valgte du å trekke deg ut fra Melges seiling og styret?
Min grunn for å sette sluttstrek for M24 seilingen lå på 3 nivåer:

1) at jeg passerte 50 og ikke kunne late som jeg var 18 lenger, selv om
alderen i seg selv ikke på noen måte satte en stopper for min videre
aktivitet. M24 kan man seile til man blir 65!

2) at jeg selv ønsket å bruke mer tid på mine 2 sønner på 7 hhv 13 år.

3) at jeg fikk sjansen til å ”pay back” til KNS etter å ha ”brukt” av
klubbens tilbud siden slutten av 60-årene. I mine perioder med å bygge opp
FC-8 og M24 klassene, kom behovet for nytenkning innen seilsporten tidlig
for en dag. Jeg ønsket å ville gi mitt bidrag til den påkrevde omstruktureringen av
KNS for å forbli landets ypperste seilforening i form av regattatilbud, kompetanse og oppbyggingen av de yngre årsklassene.

Hva er ditt bidrag til seilsporten i dag?
Jeg leder i dag Sportskomiteen i Styret i KNS, sitter i Utbyggingskomiteen
for det nye Seilsenteret på Ulabrand/Bygdøy og har lagt grunnlaget for
oppstarten av kjempesuksessen KNS Brettskole på Ulabrand.

Uten det nye Seilsport senteret og uten en profesjonell kraft til å lede og
strukturere arbeidet her, ser jeg ingen lys fremtid for foreningen eller
seilsporten i Indre Oslofjord. Men på disse feltene kan jeg love M24
seilerne at det skjer mer enn dere får inntrykk av!

Tom2

Hjertelig tusen takk for alt du har gjort Tom og for at vi i dag seiler i den beste klassen!

Styret og redaksjonen

Melgestreff på Hilarios i morgen onsdag 20 april

Vi møtes igjen på Hilarios for en hyggelig prat og noe godt å drikke.

Vi møtes klokken kl. 20:00 på Hilarios i dag. Ta med seilervenner og dine beste historier for en avslappende kveld.

Dette er den nest siste Hilarios kvelden og vi gleder oss til å ta en øl sammen med gjengen. Selv om det ikke er lenge siden vi ruslet ut av Roklubben etter MSY banketten blir det hyggelig å møtes igjen.

Velkommen skal dere være til Niels Juelsgt.38 i Oslo